#YourHealthMatters

Getuigenis Dana Loobuyck

 “We hebben een turbulent jaar achter de rug en de coronadrukte is nog niet voorbij. De stress op het werk kon ik redelijk goed aan, al merkte ik wel dat ik in het weekend helemaal leeg was en geen energie meer had om iets te doen met vrienden. Om mijn batterijen op te laden heb ik zo een heel arsenaal aan middeltjes ontwikkeld die ik trouw toepas. Zoals mijn werkplanning opstellen voor de volgende dag: dat brengt rust. Relativeren is ook een sterk middel, net als open communiceren zodat je er niet mee blijft zitten. En voldoende rust inplannen: eventjes niets doen, al is het maar 10 minuten. Durven hulp inroepen als het niet gaat, is ook een goeie. Alles hoeft niet altijd oké te zijn.”

Dana’s tips voor meer veerkracht

Tijdens het afgelopen jaar kon hoofdverpleegkundige Dana Loobuyck de stress op het werk redelijk goed aan, al merkte ze dat ze in het weekend helemaal leeg was en geen zin meer had om iets te doen met vrienden bijvoorbeeld. Om haar veerkracht terug op te krikken en de batterijen op te laden, ontwikkelde ze een heel arsenaal aan middeltjes die goed werken voor haar. Die zijn uiteraard heel persoonlijk, misschien zitten er ook bij die voor jou kunnen werken?

Relativeren en open communiceren

Op het werk hou ik ervan de zaken te relativeren, dat heb ik de afgelopen maanden samen met mijn collega’s ruimschoots kunnen oefenen. Een ander stokpaardje van mij is open communiceren. Zit je ergens mee? Ga het gesprek aan en blijf er niet mee rondlopen, want dan gaat het zijn eigen leven leiden. Als je het op een vriendelijke manier aanpakt, kan je alles uitpraten. En soms is het nuttig om zaken die niet zo goed verlopen gewoon af te sluiten. Punt erachter en verdergaan.

Hulp durven inroepen

Als het niet gaat, durf dan hulp in te roepen. Alles hoeft niet altijd oké te zijn. Wie zich niet kwetsbaar opstelt, kan ook niet geholpen worden. Terwijl je net veel kan hebben aan een coach of therapeut waarbij je alles eens op een rijtje kan zetten. Daarna kan je weer verder.

Biepjes afzetten

Om wat meer rust te krijgen, schakelde ik sinds begin dit jaar alle meldingen op mijn telefoon uit. Ik check mijn telefoon 3 keer per dag. Dat volstaat meestal, weinig zaken zijn echt dringend. Mijn collega’s weten dat ze me in dat geval best bellen.

Planning brengt rust

Een planning opstellen voor de volgende dag, brengt rust in mijn hoofd. Dan weet je op welke punten je wil focussen. Ik doe het ook privé en voorzie in beide gevallen voldoende rust in mijn planning. Af en toe even niets doen is een hele goeie, al is het maar 10 minuutjes. Daarbij probeer ik trouw te zijn aan mijn woord, ook aan mezelf. Als ik me bijvoorbeeld voorgenomen heb om te gaan sporten of een vriendin te bellen, dan maak ik er werk van.

Op tijd naar bed en vroeg uit de veren

Je nachtrust verzorgen is echt de moeite, daar beknibbel ik niet op. Als ik goed geslapen heb, sta ik veel sterker in mijn schoenen. Omdat ik mijn 8 uur slaap nodig heb, ga ik op tijd naar bed. Daar luister ik naar een meditatie-app, die duurt zo’n 8 minuten, het is een dankbaarheidsoefening. Zelfs op dagen waarop er veel de mist ingaat, is er nog heel wat om dankbaar voor te zijn: dat ik werk heb of zelf niet ziek ben, enz.

Ochtendlijk halfuurtje voor jezelf

De wekker gaat af om 6u15. Al was ik vroeger absoluut geen ochtendmens, nu sta ik met opzet een halfuur tot driekwartier eerder op om tijd te maken voor mezelf. Dan schrijf ik op hoe ik de zaken wil aanpakken, doe yoga-oefeningen of squats. Iets doen voor je body en mind zo vroeg in de ochtend is echt verslavend, een aanrader.

Gezond eten en drinken

Wat je eet en drinkt heeft ook een impact op je veerkacht. Ik drink een halve liter water met citroensap op de nuchtere maag. Mijn power ontbijt bestaat uit warme havermoutpap met chocolade-amandelmelk en blauwe bessen. Overdag zet ik 2 flesjes van 0,5 l water op mijn bureau. Die moeten leeg zijn tegen de avond. Voor het slapengaan eet ik graag een kiwi, daar zou je beter van slapen.

Passie, podcast en cocktail

In mijn vrije tijd zoek ik mensen op die me energie geven, waarmee ik kan lachen en mezelf zijn. Verder kan ik iedereen aanraden er een passie op na te houden. Mijn passie is juwelen maken. Als ik daarmee bezig ben, kom ik in de flow en lijkt de wereld te stoppen met draaien. Andere ultieme me-time momenten zijn voor mij een inspirerend boek lezen, een podcast beluisteren zoals die van Touché en ook glamourboekjes lezen of een lekkere cocktail drinken op een terrasje.

Ontdek hieronder de 9 tips van Dana voor meer veerkracht :

https://www.yourhealthmatters.be/wp-content/uploads/2021/07/Tips-Dana-Loobuyck-1.pdf

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email