#YourHealthMatters

Getuigenis Lisa Pernet

“De trap te nemen en niet de lift, was in 2017 mijn eerste actie om meer te bewegen. Nu volg ik 2 keer per week Cross Training en ga meer dan ooit regelmatig stappen met een vriendin. Heerlijk om alles los te laten. Ik volgde coaching op het vlak van voeding waardoor ik 20 kg kwijtraakte, echt een aanrader. Ik heb meer energie en slaap veel beter. Mijn lunch en tussendoortjes neem ik mee naar het werk, zo maak ik de juiste keuzes als ik grote honger heb. Nog iets dat goed werkt voor mij: ik doe aan food prepping. Op zondag kook ik voor de rest van de week. Zo ben ik ‘s morgens snel klaar en heb ik ’s avonds meer tijd om te sporten. En zit ik daarna welverdiend in mijn zetel, dan eet ik een sappige pompelmoes.”

Zin voor sporten teruggevonden

Lisa: “Na mijn studies ben ik beginnen werken en ging ik samenwonen. Toen hield ik er niet de meest gezonde gewoontes op na en was ik flink wat bijgekomen. In 2017 besloot ik dat te veranderen, ik startte met kleine veranderingen zoals niet meer de lift nemen in het ziekenhuis, behalve met patiënten. Ik werkte op de 5e verdieping, dat leverde dus al een mooi aantal stappen op. Dat zag ik op mijn nieuwe FitBit. Ik stelde mezelf als doel om 6 dagen per week 10.000 stappen per dag te zetten. Zo ben ik er stilaan ingerold en heb ik mijn zin om te sporten teruggevonden.”

Cross Training en wandelen

“Ik nam ook een abonnement in de fitness om aan Cross Training te doen in groep. Dat werkt voor mij heel motiverend. Plus: als je ervoor betaald hebt, wil je er wellicht meer moeite voor doen. Nu ga ik zo’n 2 tot 3 keer per week naar de Cross Training en wandel heel veel, nog meer tijdens corona. Wandelen vind ik ideaal om na de werkdag alles los te laten. Ik wandel met een vriendin of een collega, zo’n 5 tot 10 km, flink doorstappen is dat.”

Laten coachen voor voeding

“Andere deelnemers van de Cross Training lieten zich coachen op het vlak van voeding. Ik dacht: ik probeer het ook. Ik kreeg de raad zo weinig mogelijk bewerkt voedsel te eten en geen suikers. Ik mocht echt veel eten, maar dan van de juiste dingen, zoals groenten. Zo ben ik 20 kg kwijtgeraakt! Ik ging beter slapen en had meer energie overdag. Nu blijf ik die principes toepassen, niet om gewicht te verliezen, maar omdat ik me er goed bij voel. Er in je eentje aan beginnen, is niet evident, daarom heb ik al aan heel wat mensen aangeraden zich te laten begeleiden door een coach.”

Koken voor meerdere dagen

Nog een aanrader van Lisa is om aan food prepping te doen. Dat is op voorhand eten klaarmaken zodat je er ’s avonds niet veel werk aan hebt en kan gaan sporten. Lisa: “Ik doe het zo: op zondag maak ik een berg groenten klaar met iets van vlees of vis, aardappeltjes of rijst. Dat vries ik in porties in voor de rest van de week. En ik bak mijn voedzame ontbijtcake op basis van havermout en blauwe bessen. Ervoor zorgen dat je de juiste zaken in huis hebt, helpt ook enorm. Zo neem ik mijn slaatje mee naar het werk of op te warmen groentjes. Dan grijp ik niet naar ongezondere keuzes op een moment dat ik reuzehonger heb. Als ik ’s avonds in de zetel zit en trek heb, dan eet ik een pompelmoes. Dat vind ik super lekker en het vruchtvlees tussen de velletjes uithalen houdt me even bezig.

Ontdek hieronder de 9 gezonde tips van Lisa :

https://www.yourhealthmatters.be/wp-content/uploads/2021/06/Getuigenis-Lisa-Pernet.pdf

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email